Iedereen roept weleens wat over blinde vlekken, maar dat je als MT, met z’n vieren, ook een blinde vlek kunt hebben, hadden wij van onszelf niet gedacht. Toch was dat het geval in ons non-profit organisatie. Er was één collega op een afdeling, waar voortdurend conflicten mee waren. Voor iedereen was het duidelijk: deze collega kan niet met ons overweg. Past hij hier wel? vroegen we onszelf af. De conflicten namen toe en wij voorzagen de mensen die met die collega in aanvaring kwamen met een coach. Maar ook dat liep mis. Toen schakelden we Bas in, min of meer ten einde raad.

Bas voerde eerst een aantal gesprekken, waarbij hij vooral luisterde en doorvroeg. Daarna riep hij ons als MT apart bij elkaar. Dat gesprek vergeten wij nooit meer. We dachten dat hij ons zou uitleggen wat er mis ging met die ene collega. In zekere zin deed hij dat wel, maar hij maakte ons al gauw duidelijk dat die collega niet meer was dan een bliksemafleider van een dieper probleem. Sterker nog: dat die collega eigenlijk het slachtoffer was van een ongezonde cultuur. Bas draaide niet om de hete brei heen en maakt ons duidelijk dat wij, als MT, daar een belangrijke rol in speelden en met die bliksemafleider onszelf buiten schot hielden. Dat was best even pittig om te horen, maar een belangrijk keerpunt. We zagen nu in dat wij conflictmijders zijn, en mensen het zelf maar een beetje lieten uitzoeken. Het grootste gedeelte van ons bedrijf bestaat uit conflictmijders. De enige die dat niet was, liep zich stuk op mensen die hem niet begrepen en lastig vonden.

We hebben als MT besloten gelijk door te pakken, al vonden we dat wel even spannend. We hebben Bas gevraagd ons te begeleiden om dit cultuurprobleem bij de wortel aan te pakken. We hebben eerst een gesprek gehad met de betreffende collega. Die was in tranen, toen hij erkenning kreeg voor wat hij wel altijd voelde, maar niet concreet kon maken. Hij was overigens de eerste die zei dat hij ook aan zichzelf wilde werken. Daarna zijn we met het hele team gaan zitten. Een intensieve sessie, waarin alles op tafel kwam en die voor iedereen ook best spannend was. Maar Bas beheerst de kunst om in zo’n spannende situatie iedereen de nodige veiligheid te bieden, zonder de pijnpunten te vermijden. Uiteindelijk heeft het ons opgelucht. Bas komt nog één keer in de maand langs om met ons te bespreken hoe het loopt en ons als MT te coachen in ons leiderschap.
De medewerker waar het allemaal om draaide heeft zelf bij Bas een coachtraject aangevraagd, gevolgd door de persoon waar hij het meest conflict mee had.
Wij zijn heel blij dat we Bas zijn tegengekomen!

“We hielden onszelf buiten schot”