Als HR-manager van een bedrijf van ca. 120 medewerkers kom ik veel in aanraking met ontwikkelingsvragen van mensen. Soms zijn die puur werk-gerelateerd, soms lopen privé en werk door elkaar. Als werkgever geven we onze mensen graag de gelegenheid hun knelpunten op te lossen. Daar worden zij gelukkiger van, en ook voor ons als werkgever is het belangrijk. Een medewerker die goed in zijn vel zit, maakt ons niet alleen blij, maar presteert ook beter. Daarom faciliteren we voor onze mensen coaching, zelfs als die gebruikt wordt voor privé omstandigheden. Ons ‘huiscoach’ is Bas. Inmiddels weten al veel mensen de weg naar hem. Vanuit mijn rol als HR-manager zie ik hoe mensen groeien van de sessies bij hem. Soms gaat het om bijna alledaagse, praktische dingen, zoals het omgaan met een lastige klant. Vaak ook om dingen die een diepere laag hebben. Bijvoorbeeld dat iemand zich onzeker voelt bij feedback of te primair reageert op bepaalde situaties. Het mooie is dat Bas in een grote bandbreedte werkt. Hij begeleid mensen uit het MT en andere leidinggevende posities bij het ontwikkelen van hun leidersvaardigheden en hij begeleidt medewerkers bij hun individuele ontwikkelingsvragen. Ik ben er van overtuigd dat we op deze manier zelfs ziekteverzuim voorkomen en de ontwikkeling van mensen versnellen. Ten goede voor zichzelf, en voor ons bedrijf.
Bas is onze ‘huiscoach’